Je kind leest een tekst hardop voor, maar het gaat zo moeizaam dat je kind, maar ook jij als ouder het lastig vindt achteraf te vertellen waar de tekst nou over gaat. Is dit herkenbaar? Lees dan vooral onderstaand stuk verder over waarom lezen toch […]
Op school krijg je veel leerwerk opgegeven. Om al dit leerwerk goed te kunnen onthouden is het (vaak) niet voldoende om de desbetreffende informatie alleen door te lezen. Om grote hoeveelheden stof echt goed te kunnen onthouden moet je actief met de stof aan de […]
Jan en Kees zijn beste vrienden, spelen vaak samen en zitten ook naast elkaar in de klas. De leerkracht geeft klassikaal rekeninstructie. Jan vindt het lastig stil te zitten en flapt antwoorden eruit voor de vragen gesteld zijn. Kees let niet op en kijkt dromerig […]
Vanaf de brugklas krijgt elke leerling er mee te maken: vreemde talen. Of het nu Engels, Frans, Spaans, Duits of Latijn is, bij het leren van een vreemde taal kom je er niet onderuit. Je zult woorden moeten leren. Vaak ook nog eens beide kanten […]
Je hebt een goede planning maken helemaal onder de knie. Je snapt helemaal hoe het moet, vijf (school)dagen van te voren beginnen met leren en op de dag voor de toets alles herhalen. Je kan het allemaal uitstekend, maar toch gaat er iets mis. Het […]
Zelfstandig kunnen studeren wordt steeds belangrijker in het Nederlands onderwijs. Sterker nog, het zou wel eens de belangrijkste vaardigheid kunnen zijn waar leerlingen over moeten beschikken. Het nieuwe leren vraagt dat leerlingen zelfsturend en ondernemend zijn en over een groot verantwoordelijkheidsgevoel beschikken. Maar wat als […]
Bijlessen en huiswerkbegeleiding. Het is niet alleen ontzettend duur, maar voldoet vaak ook niet aan de verwachtingen. Bij veel instanties worden leerlingen min of meer aan hun lot overgelaten, zijn de begeleiders niet goed opgeleid of zijn de groepen dusdanig groot dat er nauwelijks ruimte […]
Het nieuwe leren is een onderwijsconcept dat geleidelijk aan op steeds meer Nederlandse scholen wordt doorgevoerd. Helemaal probleemloos gaat dit niet; veel leerlingen blijken niet goed om te kunnen gaan met de verantwoordelijkheden die ze bij het nieuwe leren krijgen. In dit artikel vertellen we […]
Wat is het nieuwe leren? Steeds meer middelbare scholen in Nederland stappen over op het nieuwe leren. Dit onderwijsconcept vraagt van leerlingen dat ze verantwoordelijkheid leren nemen en zelfstandig leren werken en kennis vergaren. Hierbij speelt de docent niet langer de rol van ‘kennisverstrekker,’ maar […]
- 5
- 6