Dyslexie en de ontwikkeling van je studievaardigheden

Dyslexie veroorzaakt naast problemen op het gebied van lezen en spelling ook problemen op andere gebieden. Bijkomende problemen die bij kinderen met dyslexie kunnen voorkomen zijn; een trage verwerkingssnelheid, niet kunnen onthouden of kunnen ophalen van kennis uit het geheugen, niet begrijpen van complexe vragen, tragere verwerking van visuele en/of auditieve informatie. Deze bijkomende problemen hebben een invloed op de ontwikkeling van de studievaardigheden van deze kinderen.

 

Het geheugen

Kinderen met dyslexie ervaren vaak problemen met zowel het korte termijngeheugen als het werkgeheugen. Problemen in het korte termijngeheugen zorgen ervoor dat kinderen moeite hebben met het herhalen van informatie kort nadat dit tegen hen verteld is. Problemen in het werkgeheugen zorgen ervoor dat kinderen moeite hebben met het onthouden van informatie terwijl zij tegelijkertijd met een andere taak bezig zijn. Het leren van vakinhoudelijke kennis zoals woorden, hoofdsteden, geboortedata etc. duurt bij kinderen met dyslexie hierdoor langer. Tevens hebben kinderen met dyslexie moeite met het onthouden van een lange instructie. Wanneer er sprake is van teveel informatie kunnen kinderen een deel van deze informatie niet mee krijgen. Instructies moeten dus zo kort mogelijk worden aangeboden.
De problemen in het werkgeheugen zorgen ervoor dat het maken van aantekeningen tijdens een les vele malen moeilijker wordt. Tijdens het schrijven kunnen zij de informatie die in de les wordt gegeven moeilijk onthouden, waardoor zij belangrijke informatie kunnen missen. Een manier om dit te voorkomen is het opnemen van de lessen. Op deze manier kunnen de kinderen de les terug luisteren en hun aantekeningen volledig maken.

 

De aanpak van een taak

Naast de problemen in het werkgeheugen hanteren kinderen met dyslexie vaak verkeerde en/of weinig strategieën bij de aanpak van een taak. Dit toont zich grofweg op drie verschillende manieren. Kinderen met dyslexie hebben moeite met het inschatten van tijd die zij aan een taak kwijt zullen zijn. Voor bijvoorbeeld het lezen van een hoofdstuk Geschiedenis plannen zij evenveel tijd als voor het lezen van een hoofdstuk uit een leesboek. Mede hierdoor hebben kinderen met dyslexie problemen met het inplannen van hun huiswerk. Zeker planning voor een toetsvoorbereiding is vaak niet correct en haalbaar.

Tevens hebben kinderen met dyslexie vaak geen idee hoe zij een taak goed kunnen aanpakken. Wanneer er gevraagd wordt aan een leerling hoe zij kunnen onthouden welke boeken zij de volgende dag naar school moeten nemen, hebben zij vaak geen idee. Dit heeft mede tot gevolg dat kinderen met dyslexie moeite hebben met het ordenen van hun gedachten en hun agenda.

Een ander strategieprobleem is het controleren van zichzelf. Een kind met dyslexie heeft minder snel door wanneer hij niet snapt wat hij aan het lezen is. Tevens weet een leerling dan niet goed wat hij moeten doen om de informatie wel te snappen. Dit zorgt ervoor dat deze kinderen vaak niet alle nuttige informatie uit een tekst kunnen halen.

Naast de problemen op het gebied van lezen en schrijven ondervindt een kind met dyslexie dus ook problemen met het ontwikkelen van verschillende studievaardigheden. Zeker op het gebied van de aanpak van een taak kan een goede begeleiding een uitkomst bieden. Door de verschillende studievaardigheden te bespreken, uit te leggen en te leren toepassen kunnen de kinderen met dyslexie hun studievaardigheden beter ontwikkelen.

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × een =