Hoe je huiswerk te plannen en organiseren met ADD

Het maken, maar ook het plannen van huiswerk is vaak nog lastiger voor kinderen en jongeren met ADD. Dit komt doordat het voor hen moeilijk is om goed te plannen en overzicht te houden.

Kinderen met ADD kennen vaak geen rem en zijn heel chaotisch. Het is lastig om een focus te houden en dus aandacht op maar één prikkel te richten. Vaak komen meerdere prikkels tegelijk binnen en er is al snel genoeg afleiding.

Het risico bij kinderen en jongeren met ADD is dat zij in een negatieve spiraal terecht komen. Er wordt al snel de nadruk gelegd op wat je niet kan, wat gaat er allemaal niet goed met het school werk. Het is dus vooral belangrijk om juist de positieve dingen te benadrukken; wat gaat er nou wél goed met het schoolwerk.

 

Tips

Daarom hier een aantal tips om overzichtelijk en gestructureerd het huiswerk te maken:

  1. Breng structuur en helderheid aan. Dit moet gebeuren voor het schoolwerk, maar ook in het dagelijks leven. Maak gebruik van een goede planning (bijvoorbeeld een agenda) waarin alle afspraken duidelijk in komen te staan. Ook vrije tijd moet worden ingepland. Zodoende weet je altijd waar je aan toe bent.
  2. Gebruik voldoende hulpmiddelen om de structuur te kunnen waarborgen, zoals een agenda, horloge, memo’s en een planning.
  3. Wees duidelijk en zorg voor korte, duidelijke en overzichtelijke opdrachten. Deel de lastige en moeilijk opdrachten of toetsen op in meerdere delen. Belangrijk hierbij is om het overzicht niet te verliezen!
  4. Soms is het moeilijk om te reageren zoals wordt verwacht. Geef aan als het niet gaat.
  5. Houd vast aan de regel: ‘eerst denken, dan pas doen’.
  6. Beloning is belangrijk! Heb je iets gehaald, verzin dan een passende beloning.
  7. Als je gebruik maakt van medicatie: houd je hieraan.
  8. Als je begeleiding nodig hebt, vraag hierom. Je hebt veel baat bij gestructureerde en goede begeleiding. Geef ook altijd aan dat je ADD hebt, als dit nodig is. Het heeft geen zin om dit te verzwijgen. Zodoende kan de begeleiding hierop worden aangepast.

 

Begeleiding bij ADD

Studiecoaching is een goede hulpmiddel voor kinderen en jongeren gediagnosticeerd met ADD. Bij deze begeleiding ligt de nadruk op het aanleren van structuur. Er wordt aandacht besteedt aan plannen, organiseren en structureren van het huiswerk. Hiervoor is voldoende begeleiding beschikbaar. Daarnaast wordt alles goed gemonitord en als het niet lukt dan wordt daarvoor hulp geboden. Iedere leerling heeft zijn of haar eigen werkplek met weinig afleiding. Er wordt een positieve en stimulerende omgeving gecreëerd. Je wordt geholpen met je huiswerk en je krijgt extra uitleg als je dit nodig hebt. Daarnaast leer je ook studievaardigheden aan die bij jouw manier van leren past.

 

Tot slot

Het is dus vooral belangrijk om georganiseerd en gestructureerd te werk te gaan. Dit is uiteraard heel lastig, maar daarvoor zijn meerdere hulpmiddelen beschikbaar die kinderen en jongeren met ADD kunnen helpen. Op die manier zou het organiseren en plannen van het huiswerk toch op een goede manier kunnen worden aangepakt!

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − 5 =