Hoe kun je helpen het huiswerk te structureren?

Kinderen kunnen het schoolwerk en het vele huiswerk soms niet overzien. Door het schoolwerk goed te plannen, krijgt een kind overzicht en minder stress waardoor het betere cijfers kan halen. Jij als ouder kan hierin een steentje bijdragen, door samen structuur aan te gaan brengen.

 

Werkomgeving en structuur

Om structuur te krijgen in het schoolwerk, is een rustige en eigen werkplek van groot belang. Door een plek te creƫren waar je kind dagelijks rustig kan werken, wordt het gestimuleerd alleen met het schoolwerk bezig te zijn en niet met andere randzaken. Zorg dat er voldoende opbergmogelijkheden zijn voor schriften en boeken. Het belangrijkste is dat deze werkplek overzichtelijk en opgeruimd blijft.

 

Tijd en structuur

Door regelmaat te brengen in de dag, houdt je kind overzicht. Probeer zoveel mogelijk iedere schooldag hetzelfde te laten verlopen en plan iedere dag voldoende tijd in om huiswerk te kunnen maken. Door structuur aan te brengen in de dag, wordt het voor je kind een routine. Spreek vaste tijden af waarop er aan het huiswerk gewerkt gaat worden en laat je kind een inschatting maken, van hoelang hij/zij denkt hiermee bezig te zijn. Het beste is om een tijdsinschatting per vak te maken, dat geeft nog meer inzicht.

 

Huiswerk en structuur

Als je kind uit school komt dan is het belangrijk dat ze even uitrusten, ong. 15 min en dan beginnen aan het moeilijkste leerwerk, dit kost immers het meeste energie. Wissel leer- en maakwerk af, hierdoor kan je kind zich langer en beter concentreren. Na ongeveer een uurtje leren is het goed om je kind een korte pauze te laten nemen en tijdens deze pauze wat te laten bewegen, iets eten of drinken en daarna weer aan de slag te gaan.

 

Vooruitdenken

Voor toetsen moet vaak veel lesstof geleerd worden. Ook werkstukken of andere grote projecten, kosten veel tijd. Het is daarom belangrijk dat je kind op tijd start met leren voor de aankomende toetsen en start met werken aan de grotere projecten. Door iedere dag alvast een stukje te leren of te maken en hiermee ruim van te voren te beginnen, zal het schoolwerk beter gaan en zal dat veel minder stress opleveren.

 

Lesstof en structuur

Vaak staat aan het eind van het te leren hoofdstuk een samenvatting. Ook komt het voor dat er aan het eind van een paragraaf staat wat ze moeten kennen of kunnen. Door dit eerst te lezen, is het makkelijk om hoofd- en bijzaken van een tekst te scheiden. Ook een samenvatting maken wordt op die manier makkelijker. Sommige kinderen vinden het prettig om verhoord te worden, tijdens het overhoren kunt u wijzen op de belangrijkste zaken.

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 + 13 =