Hoe maak je een goede planning?

Je hebt een goede planning maken helemaal onder de knie. Je snapt helemaal hoe het moet, vijf (school)dagen van te voren beginnen met leren en op de dag voor de toets alles herhalen. Je kan het allemaal uitstekend, maar toch gaat er iets mis. Het lukt je niet om het vol te houden. Je begint iets achter te lopen met je planning en voor je het weet is de laatste planning die je gemaakt hebt van twee weken geleden. Hoe hou je het vol om je planning goed bij te houden?

 

Planning

Het is zeer belangrijk om de voorbereiding voor toetsen en het huiswerk goed in te plannen. Een planning zorgt voor overzicht en geeft je ook duidelijke richtlijnen over wat je wanneer moet leren. Een planning is dus een goed  begin van je huiswerk.

We houden voor de planning aan dat een leerling vijf (school)dagen van te voren begint met leren voor een toets. Op de laatste dag voor de toets leert de leerling geen nieuwe stof meer, maar wordt alle toets stof herhaald. Er moet tijdens de planning natuurlijk ook rekening gehouden worden met andere afspraken. Misschien heb je op woensdag hockeytraining, dan is het niet verstandig om op die dag ook een heel moeilijk wiskunde onderdeel in te plannen. Dit zijn allemaal overwegingen die een leerling moet maken tijdens het invullen van een planning.

Aangezien de leerling vijf dagen van te voren begint met leren,  is het  van belang dat een leerling altijd een planning van minstens de komende twee weken maakt. Op deze manier heeft de leerling een duidelijk overzicht van de toetsen die eraan komen en zijn er geen verrassingen.

 

Doorzetten

Wanneer een leerling in staat is om een goede planning te maken voor al het leerwerk zijn we al goed op weg. Het is nu enkel een kwestie van het goed bijhouden van de planning. Hierin heeft een leerling een aantal mogelijkheden.

1. De planning bijwerken zodra de toetsen worden opgegeven.
2. De planning op een vaste dag in de week bijwerken voor de komende twee weken.

Het belangrijkste aspect van het volhouden van planningen maken is dat het regelmaat wordt en als een deel van het huiswerk maken gezien wordt. Als de leerling besluit om de planning bij te werken zodra een nieuwe toets opgegeven wordt is het van belang dat de leerling zodra hij/zij met het maken van het huiswerk begint, eerst de planning voor de komende weken bijwerkt. Op deze manier wordt er regelmaat gecreëerd met het maken van de planning en is het ook makkelijker om de planning goed bij te houden.

Wanneer de leerling er voor kiest om één keer in de week de planning bij te werken dan moet hier een vaste dag en tijd voor afgesproken worden. Een leerling kan er voor kiezen om elke vrijdagmiddag, voor het maken van het huiswerk, de planning bij te werken zodat de komende twee weken geheel ingepland zijn. Ook hier is het van belang dat de leerling regelmaat krijgt in het maken van de planning, zodat het netjes en regelmatig bijgehouden wordt.

Het grootste probleem bij het maken van een planning, is het volhouden hiervan. Vaak is het idee ‘O, ik maak de planning morgen wel!’ morgen wordt overmorgen, overmorgen wordt begin volgende week en voor je het weet heb je alleen nog een oude planning. Dit moet voorkomen worden. Er moeten dus duidelijke afspraken gemaakt worden. Wanneer een leerling hier zelf moeite mee heeft kan er altijd de hulp ingeroepen worden van een ouder of een externe instantie, namelijk Studie Nanny at Home.

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 + zeven =