Wat voor een rol speelt het werkgeheugen bij het leren?

Wat is het werkgeheugen?

Het werkgeheugen en het korte-termijngeheugen worden vaak door elkaar gehaald. Toch is er wel degelijk een verschil. Wanneer er wordt gesproken over het korte-termijngeheugen hebben we het alleen over de kort durende opslag van informatie. In het werkgeheugen wordt de informatie ook tijdelijk opgeslagen, echter deze informatie wordt daarnaast tegelijkertijd bewerkt. Het werkgeheugen is dan ook noodzakelijk bij het uitvoeren van alledaagse en complexe taken.

Het werkgeheugen bestaat uit verschillende systemen. De verschillende systemen behandelen een eigen tak van informatie. Zo is er een systeem dat de visuele informatie (plaatjes en beelden) opslaat en bewerkt Een systeem dat de auditieve informatie (geluiden) opslaat en bewerkt en een systeem dat al deze informatie samenvoegt en doorgeeft aan het lange-termijngeheugen.

Problemen in het werkgeheugen worden vaak niet herkend. Deze worden vaak gezien als problemen in de concentratie of in de motivatie. Problemen in het werkgeheugen gaan daarnaast vaak samen met leerproblemen als dyslexie, dyscalculie, taalstoornissen en ADD/ADHD.

 

 

Welke rol speelt het werkgeheugen  bij het leren?

We verschillen allemaal in de hoeveelheid informatie die opgeslagen kan worden in het werkgeheugen. Hoeveel informatie er onthouden en verwerkt kan worden in het werkgeheugen speelt echter wel een rol bij de prestaties in het leren. Hoe meer informatie er onthouden kan worden hoe beter de prestaties.

De problemen in het werkgeheugen kunnen op verschillende manieren een invloed hebben op het leren. Zo beginnen kinderen met problemen in het werkgeheugen vaak op een goede manier met een opdracht. Echter na een tijd vergeten zij belangrijke informatie die essentieel is voor de afronding van een taak. Het gevolg hiervan kan zijn dat de kinderen afgeleid raken van hun taak en gaan dagdromen.

Daarnaast lukt het kinderen met problemen in het werkgeheugen vaak niet om alle informatie of uitleg die door een leerkracht wordt gegeven te onthouden.

Het werkgeheugen zorgt ervoor dat de informatie tegelijkertijd onthouden en gebruikt kan worden. Zoals eerder al vermeld, is dit nodig bij het oplossen van complexe taken, zoals een som uit het hoofd uit rekenen. Bij het hoofdrekenen is het werkgeheugen namelijk continu aan de gang om de informatie (de som) te blijven herhalen zodat deze niet vergeten wordt. Tegelijkertijd wordt de informatie bewerkt om op deze manier tot het juiste antwoord te komen, door bijvoorbeeld verschillende rekenstappen in het hoofd op te lossen.  Maar ook bij begrijpend lezen is dit terug te zien. Een kind moet tegelijkertijd woorden lezen, deze onthouden en hier een zin mee vormen/lezen.

 

 

Tips en trucs bij het leren

Het werkgeheugen kan maar een beperkte hoeveelheid informatie in een keer aan. Door bijvoorbeeld woordjes in kleine blokjes (vier/vijf woorden) per keer te leren, kan het werkgeheugen deze beter verwerken en doorgeven aan het lange-termijngeheugen. Je onthoudt deze woorden dus beter. Dingen die te maken hebben met je eigen situatie onthoud je daarnaast beter. Door een specifieke vraag toe te passen in een situatie die herkenbaar is, kan je de vraag vaak beter onthouden. Tevens is het belangrijk om je aandacht er bij te houden. Wanneer je je aandacht niet bij het leren van een rijtje woorden kan houden is het misschien verstandiger om deze op een later tijdstip te leren.

Vanuit de omgeving kan er ook hulp geboden worden. Door een kind op de juiste tijden een herinnering van de informatie te geven, wordt de informatie minder snel vergeten. Tevens is dit een effectieve manier om de aandacht van een kind er bij te houden.

Door daarnaast de instructie in korte stukjes aan te bieden in plaats van lappen tekst, geef je een kind met problemen in het werkgeheugen de mogelijkheid om de informatie te verwerken en beter te onthouden.

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 8 =