De voordelen van een goede mindmap

Op school krijg je veel leerwerk opgegeven. Om al dit leerwerk goed te kunnen onthouden is het (vaak) niet voldoende om de desbetreffende informatie alleen door te lezen. Om grote hoeveelheden stof echt goed te kunnen onthouden moet je actief met de stof aan de slag gaan. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een mindmap te maken!

 

Belang van actief leren

De meeste leerlingen leren bepaalde stof alleen voor de desbetreffende toets en denken er daarna niet meer aan. Dit is natuurlijk niet logisch aangezien je op school juist dingen leert waar je de rest van je leven nog iets aan hebt. Het is dus van groot belang dat je de geleerde stof goed opslaat in je lange termijn geheugen zodat je ook nog in je verdere leven van deze kennis gebruik kunt maken.

 

Waarom een mindmap?

Als je een mindmap maakt ben je erg actief bezig met de desbetreffende leerstof. Je geeft de (belangrijkste) informatie uit de stof weer in een visueel schema waarin je informatie probeert te ordenen. Zo kun je bijvoorbeeld oorzaken/gevolgen en verbanden systematisch weergeven. Hierdoor haal je de hoofdzaken gemakkelijker uit de tekst. Met name voor de zaakvakken (zoals Geschiedenis, Aardrijkskunde, Economie) is dit erg belangrijk.

 

Wat zijn de voordelen van een mindmap?

– Je krijgt snel overzicht over de stof en ziet verbanden tussen begrippen;
– Je kunt de stof beter onthouden, aangezien je op verschillende manier met de stof bent bezig geweest;
– Je kunt de informatie makkelijk en snel weer terug vinden in je geheugen aangezien je het logisch en gestructureerd hebt opgeslagen;
– Je maakt een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken;
– Je kunt nog nieuwe informatie toevoegen aangezien je het schema zelf kunt vormgeven.

 

Tips om je mindmap nog beter te maken

– Door gebruik te maken van meerdere kleuren kun je verschillende deelonderwerpen makkelijker van elkaar onderscheiden;
– Door gebruik te maken van tekeningen kun je sommige informatie voor jezelf nog meer verduidelijken;
– Maak gebruik van pijlen om de onderlinge verbanden weer te geven;
– Werk overzichtelijk en geef duidelijk aan voor welk vak/hoofdstuk/paragraaf je een mindmap hebt gemaakt, dan heb je er later ook nog wat aan.

De mindmap is dus een enorm handig hulpmiddel bij het leren van grote hoeveelheden stof waarbij je hoofd- en bijzaken goed elkaar leert onderscheiden en de onderlinge verbanden tussen de leerstof gaan opvallen.

Wat zijn jullie ervaringen bij het maken van een mindmap?

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 17 =