Wat is faalangst?

Naarmate kinderen ouder worden, gaan gedachten een steeds grotere rol spelen in het aansturen van hun gedrag. Tijdens de puberteit kunnen deze gedachten stress en angst veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer ze gaan over negatieve beoordelingen door anderen en falen op school. Deze gedachten kunnen ver van de werkelijkheid staan en ontaarden in doelloos piekeren of overmatige angst. Overmatige angst om te falen noemen we faalangst.

 

Hoe herken je faalangst bij je kind?

Faalangst is altijd gekoppeld aan een taak of een opdracht: de angst/stress komt op als je iets moet presteren of als je denkt dat je iets moet presteren, terwijl je bang bent dat het je niet gaat lukken. Heb jij last van faalangst? Lees dan ook eens dit blog met tips.

Laat het onderwijs nou vol met taken en opdrachten zitten… Het lukt lang niet alle kinderen om even ontspannen om te gaan met die dagelijkse prestatiedruk. Ongeveer 10% is bang om niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen, waardoor er faalangst optreedt. Dat kan zich op twee manier uiten:

 

Motivatieprobleem? Of toch faalangst?

Bij sommige kinderen resulteert de spanning in passieve faalangst. Dit zijn kinderen die gestopt zijn zich in te spannen en de opdrachten en taken het liefst ontlopen. Ze vergeten toetsen, worden vlak voor de toets ‘ziek’ en kunnen maar niet beginnen met het studeren voor een toets. Ze hebben het idee dat hun inspanning nergens toe leidt: hoe meer je je inspant hoe groter de teleurstelling. Door de passieve houding met uitspraken als ‘ik heb geen zin’ en ‘wil ik niet’ kunnen deze kinderen onterecht als ongemotiveerd worden beoordeeld.

 

Perfectionistisch? Of toch faalangst?

Bij andere kinderen resulteert de spanning tot extra inzet. Dit wordt actieve faalangst genoemd. Zij werken keihard om toch vooral maar alles onder controle te krijgen. De actieve werkhouding kan leiden tot een positieve indruk bij docenten en tot goede cijfers. Serieus aan het werk, goede indruk, goede cijfers: alles gaat goed, zou je denken. Toch is dat niet zo. Kinderen met actieve faalangst (perfectionistisch) zijn geneigd successen toe te schrijven aan anderen ‘de toets was makkelijk’ of ‘de leraar is soepel geweest met nakijken’, terwijl ze falen zichzelf toeschrijven. Bovendien werkt de telkens oplopende spanning ook erg uitputtend. Lees in dit blog meer over perfectionisme bij kinderen.

 

Negatieve gedachten zijn belangrijkste gedachten

De belangrijkste oorzaak van faalangst zijn niet-helpende gedachten, waardoor spanning, angst en stress wordt opgebouwd. Zowel bij kinderen met passieve- als actieve faalangst wordt het gedrag bepaald door negatieve gedachten.

 

Hoe kun je je kind helpen bij faalangst?

(Individuele) Begeleiding bij schoolwerk geeft de mogelijkheid goed te observeren hoe kinderen met hun taken en opdrachten bezig zijn, welke gedachten ze erover hebben en of ze een realistisch zelfbeeld hebben. Met de juiste didactische en pedagogische benadering kunnen kinderen leren hun gedachten om te buigen. Stapsgewijs leren ze positief/anders denken, voelen en doen.

 

Misschien zijn deze blog artikelen interessant

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig − 3 =